Skocz do zawartości

Zdjęcie

Shin Megami Tensei IV

Atlus 3DS eShop

  • Zaloguj się by odpowiedzieć
71 odpowiedzi na ten temat

#1 Tawotnica Napisany 10 czerwca 2014 - 20:26

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:

BREAKING: Shin Megami Tensei IV coming to Nintendo eShop in Europe! The game will be available this summer.

Shin Megami Tensei IV to dla mnie jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów na 3DSa - hardcorowy jRPG w ponurych, przygnębiających realiach. Dobra wiadomośc jest taka, że w Europie ukaże się wreszcie tego lata. Zła, że tylko w eShopie.

Kupiłem wersję US, dobrze wiedząc że kroi się zapowiedź na Europejski rynek, bo po ataku Atlus klasykami na PSN nie mogłem powstrzynać hajpu. Nie żałuję, SMTIV gniecie jaja.

Przede wszystkim wprowadza szereg mechanik uprzystępniających rozgrywkę, co czyni brutalny momentami poziom trudności mniej frustrujący.

Zacznijmy od tego, że nie ma random encounterów. Na wzór ostatnich Person przeciwnicy materializują się w otoczeniu. Możemy ich zaatakować mieczem w celu uzuskania preemptive strike albo zwyczajnie ominąć, chociaż większość będzie się oczywiście starała nas dogonić i zabić. Usprawnieniem względem Persony jest to, że pojawiające się sylwetki przeciwników wyraźnie różnią się od siebie przez co gracz jest w stanie rozpoznać z jakim demonem może mieć do czynienia. Np.: od razu wiadomo, że nadciągsa Jack Frost po niskim, karłopodobnym modelu przeciwnika, harpie i inne latające stwory są przedstawione w formie ptaka, encountery poruszające się na czterech kończynach są najczęściej typu Beast itd.

Kolejna rzecz to Styx - miejsce do którego trafiamy po śmierci. Tak się składa, że Styks jest przepełniony duszami a nasz przewoźnik to wyjątkowo obrotny demon. Proponuje nam atrakcyjnego deala: Hajs za przywrócenie do życia. Brzmi nieźle, biorąc pod uwagę jak wkurzające potrafią być ataki insta-death. Nawet lepiej - jeżeli nie mamy kasy, możemy zaciągnąć u niego kredyt. Jeżeli za często odwiedzamy krainę umarłych to w końcu zostanie nam zaproponowana zmiana poziomu trudności na niższy.

Byłoby to bardzo udane rozwiązanie, gdyby nie jeden szczegół, jeszcze bardziej ułatwiający "wracanie do życia" - save. Możliwość zapisania gry w dowolnej chwili nieco gryzie się z pomysłem płacenia kasy za odzyskanie duszy, bo w zależności od tego jak kto gra wczytanie ostatniego stanu gry wcale nie musi się wiązać z wielkimi stratami. Sloty na save są tylko dwa swoją drogą, ale to w zupełności wystarczyć, żeby jeden nadużywać w groźnych sytuacjach.

Przejdźmy teraz do walk i fuzji. Naszym narzędziem do przyzywania demonów w tej odsłonie jest swego rodzaju Power Glove, rękawica w wbudowanym interfejsem przypominającym smartfon na który kupujemy appki. Appki = upgrady. Jest wszystko od dodatkowych skill slotów, przez słownik demonów, po regenerację many podczas ruchu.

Poruszanie się po menusach wymaga chwili przyzwyczajenia. Na przykład fuzje, zamiast odbywać się w tradycyjny sposób wybierając jednego demona i łącząc go z drugim odbywają się wyłącznie przez fusion search - funkcję, która pozwala nam wybrać parametry takie jak uwzględniany demon, wykluczany demon, typ demona i pierdyliard innych rzeczy i po zatwierdzeniu szukania pokazuje nam listę możliwych fuzji. Ja korzystam z tego tak, że wybieram instersującego mnie demona i nic więcej i ręcznie przeglądam wszystkie możliwe kombinacje jakie mogę z obecnej drużyny stworzyć. Kontr-intuicyjne, ale spełnia swoje zadanie. Ułatwieniem miało niby być okienko "recommended fusion", pokazujące 3 najlepsze dostępne kombinacje demonów, ale w moim wypadku to zupełnie nie zdaje egzaminu, bo najmocniejsze demony zwykle trzymam aż ewoluują.

System walki to klasyczny press-turn, umożliwiający nam kolejną turę, kiedy wykorzystujemy słabość przeciwnika. Auto-walka jak zwykle ssie i najlepiej nigdy nie naciskac przez pomyłkę R, którym się ją włącz. Auto-oznaczeni słabości/odporności jedynie się przydaje. Istnieje oczywiście możliwość rozmowy z demonami w celu ich rekrutacji, wyżydzenia pieniędzy cz itemków - znak rozpoznawczy serii. Brakuje jednak faz księżyca, które potrafiły nieźle namieszać podczas negocjacji z potworami. Ten element został całkowicie wycięty.

Wycięty w porównaniu ze Strange Journey został też bezpośredni wpływ usposobienia bohatera na demony. Chaos, Neutral czy Order są teraz ukryte gdzieś w meta-grze, bo wybory gracza będą miały spore znaczenie przy zakończeniu, ale w samą rozgrywkę, np. że demony nas przestają słuchać już nie ingerują tak jak w SJ.

Co do fabuły to nie chcę wiele zdradzać. Zaczynamy we wschodnim królestwie Mikado, które właściwie jest teokracją, gdzie zostajemy wybrani Samurajem, obrońcą stolicy walczącym z demonami. Incydenty z demonami stają się coraz częstsze, więc zwiedzamy dziuplę w której gnieździ się ich najwięcej - Naraku. Trochę to przypomina Etrian Odyssey "masz tu chłopie dungeon, idź! Zabijaj! Dla ojczyzny!" , ba, zaczynałem się martwić, że taka będzie cała gra, ale bardzo szybko SMT rozwaliło mi łeb. W całym tym settingu śmierdzi bowiem jedna rzecz - skąd u żyjących jak w średniowieczu Samurajow zaawansowana technologia? Jestem Samurajem ze smartfonem, karva. Drążenie tej nieścisłości odpłaca się mindfuckiem nie gorszym niż w SJ.

SMTIV dostarcza - gęsta atmosfera, wymagający poziom trudności, największa ilość demonów w serii i to wszystko oprawione fachowym voice-actingiem i pysznym artworkiem. Jeszcze się okaże czy daleko idące zmiany nie spłyciły za bardzo hardkorowego charakteru gry, ale po pierwszym, znakomitym wrażeniu nic na to nie wskazuje. Powiem więcej - jeżeli w tej chwili miałbym wskazać kandydata na GOTY-3DS-2k14 to Mega Ten jest rozstawionym zawodnikiem.
  • 5

#2 vagrant3 Napisany 11 czerwca 2014 - 10:18

vagrant3

    złoty członek

  • Forumowicze
  • 12 846 Postów:

eh gdyby sprzedawali to w normalnej wersji (pudełko) w europie, to kupiłbym, żeby sobie lezało na półce cwpc.

 

cyfrowej na 99% nie kupię.


  • 0

#3 Kradziej Napisany 11 czerwca 2014 - 22:59

Kradziej

    Wciąż dzieciak

  • Forumowicze
  • 16 004 Postów:
Podjarałem się, fajnie, że premiera już latem, ale, kurczę: Devil Summoner Overclocked i Soul Hackers otrzymały wydania pudełkowe w Europie, a Shin Megami Tensei IV nie? Trochę bieda :(
  • 0

#4 Tawotnica Napisany 11 czerwca 2014 - 23:13

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:

No lipa, self-publishing Atlusa i gierka nawet nie będzie nawet zlokalizowana na inne języki niż angielski. Liczyłem mocno, że po przejęciu przez Segę uda się to pchnąć ich kanałami dystrybucyjnymi u nas. 

 

Persona Q natomiast już dostanie pudło, bo wydawcą jest NISA. 


  • 0

#5 burnstein Napisany 12 czerwca 2014 - 16:55

burnstein

    ostatni król forumka

  • Reformatorzy
  • 51 073 Postów:

U Nintendo nadal to wygląda tak, że gierki z cyfrowej dystrybucji są przypisane do kąsolek, a nie kont czy tam profili gracza?


  • 0

#6 tomasz Napisany 12 czerwca 2014 - 17:18

tomasz

    ILLEGAL STREET-RUNNING SCENE

  • Forumowicze
  • 6 336 Postów:


U Nintendo nadal to wygląda tak, że gierki z cyfrowej dystrybucji są przypisane do kąsolek, a nie kont czy tam profili gracza?


Jest ten cały system transfer, ale ogólnie to tak, jak mówisz. Plox understand.
  • 0

#7 Tawotnica Napisany 16 czerwca 2014 - 11:19

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Mały update, bo już jestem trochę dalej w grze, 40 lvl.
 
Side-questy. Większość side-questów, pobieramy w barach patrząc na tablicę ogłoszeń. Inne zdobywamy rozmawiając z mieszkańcami, a czasem nawet demony nas proszą o pomoc. Po pobraniu questa z lub dostaniu go od kogoś  można go akceptować w każdej chwili. Akceptować możemy tylko jedno zadanie. Co więcej, po zaakceptowaniu zatrzymuje nam się main quest. To jest o tyle uciążliwe, że czasami zupełnie nieświadomie trafia się na dalszą część głównego wątku i wtedy gra pokazuje nam wielkiego fucka, wyświetlając komunikat w stylu „dalej nie pójdziesz, jeżeli nie zrezygnujesz z side-questa”. Fabularnych roadblocków w SMTIV jest sporo, ale te są najmniej elegancko wplecione w rozgrywkę.
 
W każdym bądź razie wykonywanie side-questów daje sporo kasy i expa, więc warto je robić. Ponadto są dosyć różnorodne. Delivery quest =/= fetch quest, ponieważ często ma alternatywne boss-fighty i opowiada przygnębiającą historię jednego z mieszkańców tego świata. Delivery questów jako jedynych nie trzeba akceptować i można je wykonywać wielokrotnie, więc grindując dobrze wybrać sobie miejsce w którym przy okazji nafarmimy trochę surowców na sprzedaż.
 
Training battle to seria walk o charakterze naukowym. Nie jest to tutorial, bo gra niczego nie tłumaczy, ale dostajemy określone demony oraz ataki i jesteśmy postawieni w konkretnej sytuacji z zadaniem np.: „wygraj pojedynek odbijając ataki wroga”. Przypomina to trochę puzzle, bo jeden zły ruch i sypie się cała strategia. MP zawsze mamy na styk, więc nie ma widełek, żeby naprawić błąd.

Oprócz wyżej wymienionych największą część quest-loga zajmują polowania.  Często takie zadanie wymaga przedarcia się przez domenę wrogiego demona. Domeny do randomowo generowane labirynty-domy mocnych demonów. Domeny w main questach zazwyczaj mają automapping na dolnym ekranie, domeny w side-questach z kolei wyświetlają błąd aplikacji i lepiej w nich nie savować, bo można się pogubić i nie znaleźć wyjścia albo trafić na demona z 75lvl :reggie:  

 
Ekwipunek. Nie wiem czy lubicie, jeżeli zmiana zbroi skutkuje zmianą wyglądu postaci. Takie rozwiązanie zastosowano w SMTIV i kompletne sety wyglądają osom. Np.: daemonica:

Demonica.jpg

Problem pojawia się wtedy, kiedy potrzeba konkretnych odporności na elementy, czy optymalizacji HP/MP. Bohater mając każdy element eq z innej mańki wygląda jak debil. Do tego różne wersje kolorów np. spodni są drogie i szkoda mi wydawać kasy tylko po to, żeby wyglądać trochę mniej debilnie :/

Najważniejszym elementem uzbrojenia jest armor. Nie boostuje on statystyk, ale określa odporność/słabość na dane elementy, więc dobrze nie sprzedawać starych zbroi tylko trzymać je w zapasie.     

Bronie to tradycyjnie jedna broń biała oraz jedna broń planz z nabojami. Nie korzystam, bo wszystkie upgrady pakuję w magię i agility, więc niewiele mogę napisać o nich oprócz tego, że typ broni białej (dagger, spear, sword etc.) określa zasięg ataku pod X przy preemptive strike.

Trochę jestem zawiedziony małą ilością dostępnych rzeczy oraz mała rozpiętością, jeżeli chodzi o dodatki do statystyk. Np. armor z początkowej miejscówki, który nosi się od 1lvl różni się od armoru z miejscówki w której teraz jestem zaledwie 13 punktami życia (HP w sensie). Gdyby się uprzeć, to całą grę można by zmieniać tylko podstawowe zbroje, żeby mieć odporność na element aktualnego bosska.  Rozumiem, że twórcy nie chcieli jeszcze bardziej motać w zarządzaniu drużyną, bo i tak regularnie trzeba siedzieć przy fuzjach demonów i kombinowania tam pod dostatkiem, ale jednak szkoda, że nie jest to trochę bardziej rozbudowane.
 
No, to tyle, idę dalej klepać demony.

Ten post był edytowany przez Tawotnica dnia: 16 czerwca 2014 - 11:21

  • 2

#8 erzetPL Napisany 16 czerwca 2014 - 11:27

erzetPL

    Nightmare

  • Forumowicze
  • 961 Postów:

Shieeet.  :doge: Ten set wygląda osom. Szacun Tawot, że jesteś tak wytrwały w tego typu gierkach, ja bym chyba nie dał rady co chwila ogrywać podobne tytuły, których przejście zajmuje tyle czasu. 


  • 0

#9 Tawotnica Napisany 20 czerwca 2014 - 21:41

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Przygoda skończona. Dawno nie czułem takiej pustki po przejściu giereczki wideo. Duża w tym zasługa świetnego endingu. „Wyszedł mi” ład, mimo że bardziej sympatyzowałem z chaosem. Wprawdzie uratowałem ludzkość, ale wcale mi nie jest z tym dobrze, ponieważ w świecie w którym między aniołami i demonami nie ma żadnej różnicy bardziej mnie obrzydzały te pierwsze.

Konstrukcja fabuły jest dosyć prosta, bo szybko widać który z bohaterów w jakim kierunku będzie zmierzał. Potem w pewnym momencie następuje split i drastyczna końcówka. Wpływ tego na rozgrywkę jest taki, że ostatnie ~10h jest dużo bardziej liniowe, praktycznie pozbawione większych sidequestów i eksploracji. Żeby nie było – to dobra decyzja. Skupia akcję w jednym miejscu, przez co przyspiesza tempo rozwoju wydarzeń, kontrastując z rozjechanym nieco początkiem.

Parę foteczek:

Z0t0Gca.jpg

20140619_234836.jpg

(endboss spoiler)
Spoiler

Trochę muzyki:





oraz specjalne podziękowania dla demonów, które mi najdłużej służyły:

Dragon Quetzalcoatl
1532662-quetzalcoatl.jpg

Za Phys Rp i Trisagion. Uzbrojony w cztery element magii i Berserker God był idealnym allrounderem, trzymanym do samego końca w drużynie


Drake Kingu
1000px-383.jpg

Udał mi się z fuzji, mając Null Fire, przez co długi czas był moją tarczą anty-żywiołową (Null Elec i Null Force w standardzie). Zrobił mi mid-game.


Tree Kukunochi
Kukunochi_no_kami.jpg

Tetrakarn + Makarakarn, ‘nuff said.


Genma Kresnik
1000px-Kresnik-concept.jpg

Szczerze mówiąc to oprócz dużo HP nie miał specjalnych atutów, ale ma logo batmana na plerach, więc jest badass. Był jako filler w zwycięskiej drużynie.


Na zakończenie statystyki:

ZXKE0ro.jpg
  • 3

#10 Kaxi Napisany 20 czerwca 2014 - 22:32

Kaxi

    N+ Crew

  • Forumowicze
  • 14 144 Postów:

Dołująca końcówka z pustką? :)

 

 

Chyba będzie więc kolejny digital zakup na 3DSa...


  • 0

#11 Kradziej Napisany 21 czerwca 2014 - 07:31

Kradziej

    Wciąż dzieciak

  • Forumowicze
  • 16 004 Postów:
A ile takie gierunie kosztują w eShopie? Mniej niż 200 polskich zetów? #toolazytogoogle
  • 0

#12 Tawotnica Napisany 21 czerwca 2014 - 08:13

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Zazwyczaj 189zł. Jeżeli Atlus się zlituje, bo to wersja digital-only to może z parę dych taniej będzie jak Phoenix Wright czy Code of Princess.
  • 0

#13 funditto Napisany 30 lipca 2014 - 12:28

funditto

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2 320 Postów:

No to Atlus się zlitował i SMT IV będzie w eshopie za 20 euro


  • 0

#14 Danteusz Napisany 30 lipca 2014 - 17:08

Danteusz

    Alpha Male!

  • Administratorzy
  • 32 836 Postów:
Tawot, czy SMTIV nadaje się dla kogoś kto uwielbia Persony 3 i 4, ale bardziej za socjale niż walki?
  • 0

#15 Schrodinger Napisany 30 lipca 2014 - 17:21

Schrodinger

  • Moderatorzy
  • 65 953 Postów:

Tawot, czy SMTIV nadaje się dla kogoś kto uwielbia Persony 3 i 4, ale bardziej za socjale niż walki?

 

Tak w ogóle można? da fuk Dante co się stało!?


  • 0

#16 Danteusz Napisany 30 lipca 2014 - 17:26

Danteusz

    Alpha Male!

  • Administratorzy
  • 32 836 Postów:
Nie rozumiem
  • 0

#17 Schrodinger Napisany 30 lipca 2014 - 17:59

Schrodinger

  • Moderatorzy
  • 65 953 Postów:
Persony bez sociali byly by genialne a tak odrzucaja
  • 0

#18 Danteusz Napisany 30 lipca 2014 - 18:01

Danteusz

    Alpha Male!

  • Administratorzy
  • 32 836 Postów:

Przecież napisałem że uwielbiam za socjale, walki są solidne, ale bez rewelacji


  • 0

#19 Tawotnica Napisany 30 lipca 2014 - 19:24

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Nie. Nie ma w ogóle takiego nacisku na socjal jak w Personach. Rozmowy jedynie prowadzą ukrycie do określenia, który z trzech endingów zobaczysz. To prędzej bym polecał Devil Survivor Overclocked, jeżeli jeszcze nie miałeś przyjemności. Tam jest podobna do social linków mechanika (ale dużo bardziej ograniczona).
  • 0

#20 Kradziej Napisany 30 lipca 2014 - 22:31

Kradziej

    Wciąż dzieciak

  • Forumowicze
  • 16 004 Postów:
Taikun, wiesz, że jesteś w tej swojej opinii raczej poza większością? ;)

Przydałby się sauce o cenie: http://www.eurogamer...pe-release-date

20 eurasów, premiera we wrześniu. Jaram się bardzo mocno i biorę day one, genialna cena!
  • 0

#21 Kazuo Napisany 31 lipca 2014 - 03:08

Kazuo

    ziomeczek Goofy'ego

  • Forumowicze
  • 18 498 Postów:

Zastanawiam się czy nie wpisać sobie na listę do ogrania tego SMT. 3DS'a kiedyś na pewno kupię (dla Kingdom Hearts), więc może ten krapiszon też przy okazji wleci. Fabuła dobra? Gameplay trochę mniej monotonny niż w Nocturne?


  • 0

#22 Tawotnica Napisany 31 lipca 2014 - 10:47

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Jeszcze nie grałem w Nocturne, ale SMT: Strange Journey > SMTIV, przede wszystkim fabularnie.
  • 0

#23 Spuczan Napisany 31 lipca 2014 - 19:59

Spuczan

    Deity

  • Forumowicze
  • 12 962 Postów:

Tawot jak zwykle mega props za opis  :bowdown:  chociaż tym razem jest bardzo ubogi. Obrazki jak na Ciebie nieciekawe ale to wybaczam bo robienie screenów na 3DSie to padaka (widzę, że to zdjęcia).  Chętnie przeczytałbym coś więcej na blogu Kaxiego (urlop skończony? :hejka: ).

 

Cena na eshopie kusi ale ogólnie mam alergię na cyforwe wydania także rozejrzę się za pudełkiem. Oczywiście gierka ląduję na mojej liście do grania chociaż muszę ją wcisnąć gdzieś dalej bo jestem pewien, że po Millenium Girl nie zmuszę się do drugiego jRPG.

 

Tawot jakie masz Nintedno ID? Nie chce mi się szukać w odpowiednim temacie.


  • 0

#24 Tawotnica Napisany 31 lipca 2014 - 20:12

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
NNID: know_naim

Gierka ma zablokowaną opcję postowania screenów na miiverse, stąd tylko zdjęcia.
  • 0

#25 Spuczan Napisany 31 lipca 2014 - 20:17

Spuczan

    Deity

  • Forumowicze
  • 12 962 Postów:

<zaskoczony> Dziękuję.

 

Ale lipa z tym blokowaniem. Chodzi o wiek czy o jakieś inne duperele?


  • 0

#26 Tawotnica Napisany 31 lipca 2014 - 20:31

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:
Korekta: SMTIV nawet nie ma własnej społeczności, stąd nie można też wrzucać screenów. Nie wiem czemu tak jest,ale nie sądzę, że chodzi o rating, bo jest wystarczająco gier ESRB M / PEGI 18 ze wsparciem miiverse. To nie pierwsza gra Atlus, która olała temat - np. Devil Survivor Overclocked też nie miał własnej community.
  • 0

#27 erzetPL Napisany 31 lipca 2014 - 20:58

erzetPL

    Nightmare

  • Forumowicze
  • 961 Postów:

Za 20 eurasów to wezmę, zamiast EO. Gierka podobna, a jeśli mi się spodoba, to wydam pełną kwotę na Etrian Odyssey IV. :tak:


  • 0

#28 Kradziej Napisany 01 sierpnia 2014 - 08:19

Kradziej

    Wciąż dzieciak

  • Forumowicze
  • 16 004 Postów:

Spuczan - pudełka nie znajdziesz, bo w Europie tylko cyfra.


  • 0

#29 Spuczan Napisany 01 sierpnia 2014 - 09:19

Spuczan

    Deity

  • Forumowicze
  • 12 962 Postów:

:please:

 

To będzie chyba mój pierwszy zakup w eShopie.


  • 0

#30 Tawotnica Napisany 02 września 2014 - 10:19

Tawotnica

    Samus Aran

  • Moderatorzy
  • 15 075 Postów:

http://www.atlus.com/smt4/mob/

 

xGUXhQG.jpg

 

ugh... kolejna obsuwa, miało przecież wyjść w tym miesiącu :fp:


  • 0



Inne z tagami: