Skocz do zawartości

Game designer też człowiek


  • Zaloguj się by odpowiedzieć
184 odpowiedzi na ten temat

#1 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 15:24

Gość__*
  • Goście
Taki oto luzny temacik, zeby pogadac sobie o ludziach w glownej mierze odpowiedzialnych za powstawanie gier. Opinie, komentarze, pochwaly oraz bluzgi pod adresem "gejm dizajnerów" mile widziane ;p

Hideo Kojima - bez watpienia szef Kojima Productions jest jednym z najbardziej, jesli nie najbardziej znanym GD na swiecie, a w gruncie rzeczy nie dlubal przy jakiejs zastraszajaco wielkiej ilosci tytulow. Ot, MGS-y i Zone of Enders, ale to w pleni wystarczylo by mistrz pokazal klase. Nie wszystkim co prawda pasuje momentami przeintelektualizowana fabula jaka tworzy oraz patos wylewajacy sie z jego gier, ale ode mnie "pozdro szacun" dla Hideo. No i ta genialna rezyseria cutscenek w Metal Gearach - och i ach po prostu. Kojima rulez i tyle ;p

Tetsuya Nomura - Yuk! Skad sie biora tacy ludzie w ogole? Mogl zostac przy projektowaniu postaci, bo z grami nie idzie mu najlepiej. Od kiedy sie za to wzial to tylko by niszczyl to, co SquareEnix zbudowalo w latach swojej swietnosci. Sakaguchi moze byc dla niego conajwyzej niedoscignionym wzorem. Do tego facet zdaje sie wygladac troche jak ciota ;/ Co gorsza nawet jego chara design nie byl jakis wybitny. Tzn moze ma nawet niezla kreske, problem w tym, ze wszystkie jego prace wygladaja dokladnie tak samo. Na stos z nim! ;/

Hironobu Sakaguchi - Facet odpowiada w gruncie zarowno za podniesienie sie i najlepsze lata "Kwadratowych" oraz za ich staczanie sie po rowni pochylej. Na szczescie za to drugie tylko posrednio, bo w gruncie rzeczy problemy zaczely sie po tym, jak on, Nobuo Umeatsu i ktos tam jeszcze odeszli z firmy. Teraz na szczescie siedzi w MistWalkerze i zdaje sie byc w dobrej formie. Blue Dragon ponoc jest bardzo dobry, a i Lost Odyssey zapowiada sie calkiem przyzwoicie, wiec licze na to, ze pod czujnym okiem Hironobu wyrosnie konkurent dla SquareEnix, ktory pokaze im jak robi sie dobre jRPG.

David Jaffe - Jaffe'a to juz chyba kazdy kojarzy po jego pamietnym wywiadzie, na ktory przyszedl pijany i rzucil paroma fajnymi tekstami. Chlop dobitnie ukazal, ze Game Designer to czlowiek jak kazdy inny i za to wielki szacun dla niego ;] A jeszcze wiekszy za God of War, bo dzieki tej grze Capcom moze zobaczy, jak powinien wygladac i zachowywac sie bohatera porzadnego slashera. Szkoda tylko, ze marnuje sie w Santa Monica, zamiast robic gry na 360-ke ;] Ale moze sie kiedys jeszcze nawroci ;p

Nina Kristensen - w gruncie rzeczy, to nie mam pojecie o pannie z Ninja Theory, ale cieszy mnie fakt, iz plec ladniejsza rowniez zajmuje sie tworzeniem gier (tylko czy ona na pewno jest game designerem?). I to jakich - Heavenly Sword zapowiada sie na na prawde mocny tytul, ktorzy moze pozamiatac posiadaczami konsoli Ssony i odwiesc niektorych graczy od planu zakupienia Xboxa 360. Szkoda tylko, ze nie jest troche ladniejsza, ale wszystkiego miec nie mozna ;p


Tomokazu Fukushima - zal mi troche goscia, bo zawsze pozostawal w cieniu Hideo Kojimy, a przeciez MGS1, Ghost Babel, Sons of Liberty oraz Snake Eater tworzyli razem. Dziwi mnie, ze wszystkie laury zebral wlasnie Hideo, ale coz, tak bywa. Moze wlasnie dla tego Fukushima przy Guns of the Patriots juz nie pracuje?
  • 0

#2 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 15:35

Gość__*
  • Goście
A gdzie są 3 osoby? Tomonobu, Cliffy i oczywiście piękna Jade :zakochany:
  • 0

#3 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 15:36

Gość__*
  • Goście
Nie chcialo mi sie opisywac wszystkich ludzi jakich kojarze. Sam o nich cos napisz ;p
  • 0

#4 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 16:41

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:

A gdzie są 3 osoby? Tomonobu, Cliffy i oczywiście piękna Jade :zakochany:

Dżejd Rejmond to producentka.

Hideo Kojima - przehype'owany i lubi odwalać szopki ("musiałem zrobi MGS4 bo mi grozili z kałasza :cry: ")
Tetsuya Nomura - no comment
Hironobu Sakaguchi - przehype'owany, ale nie odwala szopek
David Jaffe - God of War nie jest wybitną grą [dla mnie], ale wywiady z nim prowadzone sa kapitalne. Używa publicznie wulgarnego słownictwa (jak na przykład na przemowie na GDC), ale jest naprawdę szczery i przykłada się do roboty. N i miałem znim minidyskusję na privie :ninjadance:
Nina Kristensen - kung fu chaos był bez rewelacji, ale to przy Heavenly Sword ma rozwinąć skrzydła...

Sam przedstawię dwóch następujących designerów:
Warren Spector
Dodany obrazek
Geniusz elektronicznej rozrywki, zawsze dąży do zrealizowania własnych wizji. Najważniejsze gry: System Shock, Thief, Deus Ex. Aktualnie tworzy wraz z małym teamem developerskim grę na silniku Source. W swoich grach szuka kompromisu między wolnością daną graczowi a prowadzeniem fabuły. Trzeba przyznać na przykładzie DX, że mu to wychodzi i jestem ciekaw, co zafunduje tym razem.

Lorne Lanning
Dodany obrazek
Założyciel Oddworld Inhabitants i designer wszystkich gier z serii Oddworld (Abe's Oddyssey, Abe's Exodus, Munch's Oddyssey, Stranger's Wrath). Facet ma wizję, determinację i talent. Aktualnie pracuje nad projektem Citizen Siege, który ma być jednocześnie filmem animowanym komputerowo w kinach jak i następną grą, niestety nie wiadomo kto go wspiera (ani czy ma jakieś wsparcie). Uważa, że w branży powinno być więcej gier poruszających jakieś kwestie społeczne, polityczne, filozoficzne albo będących po prostu tworami artystycznymi, a nie komercyjnymi.

edit:dałem fotki, bo nieodłączną częścią człowieka jest też jego wygląd, a mamy ich przedstawiać jako ludzi:P
  • 0

#5 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 16:49

Gość__*
  • Goście
to ja wstawie fotke Tetsuyi Nomury! ;]
Dodany obrazek - jezu jezu jaki on meski! ;]

Hironobu Sakaguchi - przehype'owany, ale nie odwala szopek

czy ja wiem czy przehype'owany? Gdyby nie on, to SquareEnix dzis by nie istnialo, bylby sam Enix najprawdopodobniej :)
  • 0

#6 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 17:21

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:
Hideo Kojima nie jest "przehype'owany" - ten człowiek to jeden z najlepszych reżyserów i scenarzystów w branży gier, czy to się komuś (xellosowi :P ) podoba, czy nie.

Dodany obrazek Fumito Ueda - ten 36 letni obecnie facet jest jednym z niewielu game designerów, którzy naprawdę zasługują na najwyższe uznanie. jak wszyscy doskonale wiedzą, swój talent jako twórca gier objawił w 2001 roku - to właśnie w tym roku ssonyboye otrzymali jedną z najpiękniejszych gier ever - Ico. po czterech latach Fumito zaskoczył wszystkich prawdziwie wiekopomnym dziełem - Shadow of the Colossus to w moim osobistym rankingu najcudowniejsza gra poprzedniej generacji. jego filozofia "projektowania przez odejmowanie", opierająca się głównie na przekazywaniu graczowi minimum treści, zaiste godna jest podziwu. :kult: nie wiadomo niestety, nad jakim projektem Fumito pracuje obecnie, ale najprawdopodobniej jest to kolejna "duchowa kontynuacja" Ico na PS3. warto wspomnieć, że Fumito Ueda to człowiek, który ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Osace. ;)

Dodany obrazek Yu Suzuki - tego człowieka żadnemu graczowi nie trzeba przedstawiać. jedyny prawdziwy konkurent dla Miyamoto, prawdziwy ojciec sukcesu SEGI, jeden z nielicznych ludzi, którzy dostąpili zaszczytu znalezienia się w Hali Sław AIAS... czy trzeba mówić więcej? każdy, kto grał w Virtua Fighter i/lub Shenmue, wie, że Suzuki-san na wszystkie te tytuły zasługuje. szkoda, że ostatnimi czasy zajmuje się dupnymi projektami pokroju Shenmue Online tudzież Psy-Phi... ;/

BTW - nie wiem, czy wiecie, ale... Yu w czasie swej podróży do Chin sprzed kilku lat, którą odbył w celu zebrania informacji na temat chińskich sztuk walki (oczywiście, na potrzeby VF 4), nieomal stracił życie z rąk pijanego mistrza Bājíquán...
  • 0

#7 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 18:09

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:

Hideo Kojima nie jest "przehype'owany" - ten człowiek to jeden z najlepszych reżyserów i scenarzystów w branży gier

Właśnie o tym mówię ;]

Co do Suzukiego, rzeczywiście niezwykle płodna jednostka, zdaje się, że to również twórca Outruna, nie?


czy ja wiem czy przehype'owany? Gdyby nie on, to SquareEnix dzis by nie istnialo, bylby sam Enix najprawdopodobniej :)

A w ogóle stworzył jakąś grę nie będącą RPG? :hmmm:

Ale żeby robić przeciwwagę dla tej inwazyjnej japońszczyzny, podam sylwetki kolejnych mistrzów prawdziwej szkoły gier ;)

Tim Schafer
Dodany obrazek
Twórca przygodówek i jednej niebanalnej platformówki. Najpierw związany w latach 90' z legendarnym wówczas LucasArts, gdzie najpierw kodował i pisał dialogi do Monkey Island, a następnie już projektował Day of Tentacle i Grim Fandango. W 2000 roku założył własne studio i tworzył Psychonauts. Obecnie wraz z THQ robi nową grę, niestety szczegóły nieznane.

American McGee
Dodany obrazek
Ten to w ogóle postrzelony jest. :pijak: Najpierw był projektantem poziomów w id Software, a odejściu z id wraz z EA stworzył kultową w wąskich kręgach American McGee's Alice. Później była pora na Scrapland zrobione w Steam Mercury, następnie założył własne studio filmowo-telewizyjno-growe Mauretania Import Export Company. Co ciekawe, jego gry kodują Chińczycy, żeby mógł obniżyć koszty realizowania własnych, niesztampowych pomysłów. Dotychczasową grą tego studia jest Bad Day LA. Następne w produkcji sa ponoć American McGee's Oz i American McGee's Grimm, więc mogą być naprawdę niepoprawne politycznie interpretacje słynnych bajek. :ninjadance:
  • 0

#8 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 18:32

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:
Dodany obrazek Ron Gilbert - skoro jest Tim Schafer, to musi być i ten jegomość. kolo zaczął już w 1983, kiedy wraz z Tomem McFarlanem napisał program o nazwie Graphics Basic, który zakupiła firma HESware, oferując przy okazji Ronowi pracę. kariera Rona w HESware nie trwała jednak długo - nasz bohater bardzo szybko trafił pod skrzydła Lucasfilm (HESware poszło do pieca ;P ), z tym że na początku zajmował się tylko konwersjami gier z Atari 800 na C64. jego pierwszym sukcesem była kultowa dziś przygodówka Maniac Mansion. to właśnie na potrzeby tej gry powstał Script Creation Utility for Maniac Mansion, czyli interfejs SCUMM, znany doskonale każdemu miłośnikowi firmy Lucasfilm. warto przypomnieć, że interfejs ten, w udoskonalonej rzecz jasna formie, dotrwał aż do czasów Escape From Monkey Island. ;) anyway, po MM przyszedł czas na jedną z moich ulubionych gier, czyli The Secret of Monkey Island, którą Ron współtworzył właśnie z Schaferem, o czym wspominał Xellos. mówcie, co chcecie, ale ta przygodówka to po prostu gra genialna - Guybrush Threepwood to mój idol. :kult: oczywiście, druga część Małpiej Wyspy też rządzi, ale wiadomo - i nad nią pracował Ron. niestety, nad pozostałymi częściami Ron już nie pracował, gdyż wkrótce po ukończeniu MI 2 odszedł z Lucasfilm - jest to wielka strata dla wszystkich fanów tej serii przygodówek, ponieważ Ron nie zdążył wyjawić tytułowego sekretu Małpiej Wyspy - części 3 i 4 są poniekąd alternatywną wersją wydarzeń, gdyż Ron nie miał żadnego wpływu na przebieg prac nad tymi grami. obecnie Ron, po latach trzaskania mało ambitnych gierek w swej własnej firmie Humongous Entertainment, zdaje się być na rozdrożu - wprawdzie pracuje nad bliżej nieokreśloną grą adventure-RPG, ale nikt nie ma wątpliwości, że czasy świetności ma już za sobą... na koniec pragnę dodać, że jednym z moich największych marzeń jest Monkey Island 5 z Ronem jako designerem. ;)

BTW - polecam blog Rona, który można znaleźć pod adresem: http://grumpygamer.com/ zamieszcza on na nim swoje przemyślenia dotyczące branży gier video - niektóre z nich są po prostu świetne. ;)
  • 0

#9 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 18:36

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:

Ron, po latach trzaskania mało ambitnych gierek w swej własnej firmie Humongous Entertainment

Jako dzieciak uwielbiałem Putt-Putta (tłumaczyła siostra), więc stanowczo protestyuję przeciwko takiej ocenie - a stworzyć dobrą grę dla dzieci to też nie byle co. Choć zobaczymy, co wyjdzie z tą nową grą - ostatni wywiad w gamasutrze był bardzo ciekawy.
  • 0

#10 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 18:40

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:

Jako dzieciak uwielbiałem Putt-Putta (tłumaczyła siostra), więc stanowczo protestyuję przeciwko takiej ocenie - a stworzyć dobrą grę dla dzieci to też nie byle co.

to sobie protestuj - ja zdania nie zmienię. te gierki są urocze, jasne, ale siłą rzeczy nie są wybitnie ambitne i Ron marnował się przez te wszystkie lata, które poświęcił na ich tworzenie.
  • 0

#11 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 18:44

Gość__*
  • Goście

A w ogóle stworzył jakąś grę nie będącą RPG? :hmmm:

Sadze ze nie, ale who cares? :P

Dziwi mnie, ze nikt nie wspomnial jeszcze o NIM. Tak, tak mowa o...
Dodany obrazek
Peter Molyneux - gosc dosyc mocno zasluzony, szczegolnie jesli chodzi o tworzenie gier na PC-ta, ale wraz ze swoim studiem Lionhead znany brytyjczyk na Xboxie wydal Fable i druga czesc tej gry pewnie czeka podobny los. Chociaz mnie to akurat nie grzeje, bo pierwszego Fejbla odlozylem po pierwszych kilkunastu (dziesieciu?) minutach stwierdzajac, ze gra, ktora zaczyna sie tak beznadziejnie nie moze byc hitem ;p No ale poza tym Molyneux stal za produkcja wielu innych gier, miedzy innymi jego dzielami sa takie tytuly jak Dungeon Keeper, czy Black and White. No i bardzo lubiany przeze mnie Theme Hospital - za te gre Peter ma u mnie szacun foreva :D
  • 0

#12 Ryan Napisany 30 grudzień 2006 - 18:49

Ryan

    Dominik D.

  • Administratorzy
  • 32411 Postów:
Jon Hare
Dodany obrazek
Lat czterdzieści. Stworzył takie kultowe gry jak Sensible Soccer czy Cannon Fodder (War's never been so much fun!). Jego drugim zajęciem jest komponowanie muzyki. Obecnie członek grupy muzycznej SID'80s, grał też gościnnie z Press Play on Tape. :)

Profil na MobyGames: http://www.mobygames... ... erId,2521/

Siergiej: Piotruś miał być następny. ;)
  • 0

#13 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 19:34

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:

to sobie protestuj - ja zdania nie zmienię. te gierki są urocze, jasne, ale siłą rzeczy nie są wybitnie ambitne i Ron marnował się przez te wszystkie lata, które poświęcił na ich tworzenie.

Może to kwestia osobistych ambicji i celów i to powinno być jego własne zdanie, czy słusznie/niesłusznie spędził tamten czas. :ninja:
  • 0

#14 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 19:39

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:
po pierwsze, na grumpygamer żalił się już parę razy, że trochę żałuje tych lat, bo choć przy tworzeniu gierek dla dzieci bawił się przednio, to jednak spełnienia mu one nie dały. po drugie, jak sam kiedyś pisałeś, to jest forum dyskusyjne i nie trzeba w każdym poście dawać magicznego IMO - przecież wiadomo, że wyrażam swoją opnię, god dammit. :ninja: po trzecie - skończ już tymi docinkami podawanymi w formie retorycznych pytań. z góry thx.
  • 0

#15 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 19:43

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:

po pierwsze, na grampygamer żalił się już parę razy, że trochę żałuje tych lat, bo choć bawił się przy tworzeniu tych gierek dla dzieci przednio, to jednak spełnienia mu one nie dały.

Jeśli tak, to zwracam honor - myślałem, że to Twoja własna ocena jego życia/twórczości.

po trzecie - skończ już tymi docinkami podawanymi w formie retorycznych pytań. z góry thx.

To silniejsze ode mnie. :ninja: No ale nie róbmy wycieczek osobistych w kolejnym temacie, bo ciekawi mnie, jakie sylwetki zostaną jeszcze zaprezentowane.;)
  • 0

#16 Ryan Napisany 30 grudzień 2006 - 19:43

Ryan

    Dominik D.

  • Administratorzy
  • 32411 Postów:
Al Lowe
Dodany obrazek
Muzyka do King’s Quest II i III? Kod do Police Quest I? Muzyka do Space Quest II? Design do Torin’s Passage? Design, teksty, muzyka i kod do Leisure Suit Larry? Tak, to on, ojciec Larry'ego. :) Były nauczyciel muzyki kupiony przez Sierrę razem z amatorskimi grami edukacyjnymi, które tworzył, gdy uznał że nauczanie muzyki go już nie bawi.

Na jego stronie można przeczytać sporo ciekawych historii. W Hollywood ktoś wpadł na pomysł, by nakręcić film o Larrym. Szkoda, że garniaki nie widziały gry na oczy. ;) Więc Al poleciał tam zademonstrować im jak działa gra kompuerowa. 25 menedżerów przyglądało się jak Al gra w LSL. Zaprosił ich do gry, kazał wykombinować komendę dla postaci. Larry znajdował się w łazience a jakiś garniak krzyknął: masturbuj się! Al zapadł w zadumę - czy gra rozpoznaje taką komendę? Wpisał ją i ku wielkiej uciesze ludzi przy stole pojawił się komunikat: "The whole idea was to stop doing that, Larry!"

http://www.allowe.com/
  • 0

#17 Woroq Napisany 30 grudzień 2006 - 20:01

Woroq

    Al Pączino

  • Reformatorzy
  • 3242 Postów:
Adrian Chmielarz

Dodany obrazek

Jedyna chyba osoba z naszego podworka. Pomimo iz na pierwszy rzut oka wydaje sie ze jest zatwardzialym pececiarzem (jego najwiekszy projekt sprzedal sie w bardzo duzym nakladzie na swiecie wlasnie na PC) - jest jednym z najwiekszym piewca konsol.
Tworzy od wielu lat, od prostych przygodowek do znanego wszystkich, lacznie z wlascicielami Xboxow - PAINKILLERem.

Wydaje sie czlowiekiem z wizja - odwrotnie do pozostalych polskich (i nie tylko) tworcow.

Nie wstydzi sie glosic kontrowersyjnych pogladow (kontrowersyjnych jak na nasz kraj), przykladem jest jeden z ostatnich wywiadow w TV publicznej.
  • 0

#18 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 22:22

Gość__*
  • Goście

Jedyna chyba osoba z naszego podworka.

No nie taka jedyna, bo oto na horzyoncie jawie sie nam...

Piotr Babieno (nie ma fotki w necie :() - stojacy na czele legendarnego juz w pewnych kregach krakowskiego (ach! Jaki jestem teraz dumny :D) teamu developerskiego NIBRIS! To wlasnie oni wraz z Piotrkiem sa odpowiedzialni za powstawanie najwiekszych hitow na platformy Nintendo! Oto nasz narodowy wizjoner planuje pod koniec 2007 wydac na DS-a Raid over The River, a w 2008 jedyna gre, dla ktorej ludzie zakupili Wii - tajemniczy Sadness :ninja:
P.S - jego Piotrowosc to nie tylko wielki wizjoner, od ktorego wszelkie inspiracje czerpal Shigsy, to tez prawdziwy spec w dziedzinie kinematografii - http://www.stopklatk...urs.asp?a2i=782

A teraz z innej beczki, wracamy do Kraju Kwitnacej Wisni ;]

Dodany obrazek
Yasumi "YAZZ" Matsuno - czasami zastanawiam sie co ludzie w nim widza. Vagrant Story niby bylo ubermegahiciorem, ale pierwsze trzy godziny z ta gra prawie zabily mnie nuda i monotonia - odpuscilem (a probowalem dwa razy). Final Fantasy Tatcis mialem, wlaczylem na chwile, zapomnialem - nie przykula mnie do siebie niczym specjalnym, a bardzo chcialem ja sprawdzic. Sam nie potrafie okreslic czemu jej nie kontynuowalem. Tactics Advance - dżyzaz ;/ ta gra zaczyna sie w jeszcze glupszy sposob niz Fable. Ale nic to - probowalem przebrnac poczatek. Ale jak zobaczylem, ze w walki ingeruje jakis sedzia i daje mi zolte kartki, to wymieklem. Mimo tych niewesolych przezyc z grami YAZZa mam zamiar sprawdzic Final Fantasy XII i licze ze sie nie zawiode. Poza tym, Matsuno zanim dolaczyl do wesolej paczki Kwadratowych pracowal w firmie Quest, z ktora tworzyl serie Ogre (Tactics i Battle), z ktora nie mialem przyjemnosci sie zmierzyc. SquareEnix opuscil wraz z Nobuo Umeatsu i Hironobu Sakaguchim w 2005 roku, bo spedzeniu weń 10 owocnych lat i nie ingeruje on w powstawanie kompilacji Ivalice Alliance.
  • 0

#19 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 22:36

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:
heh, tak się właśnie zastanawiałem, kto pierwszy zamieści sylwetkę YAZZA - jego uberprzeciwnik Sierg, czy jego uberzwolennik (a raczej wyznawca :P ) Pita...

od siebie dodam, ze Matsuno to genialny game-director i żadne utyskiwania Siergieja tego nie zmienią. zdrowie, YAZZ, gdziekolwiek jesteś i cokolwiek robisz... :pijak:

w ramach ciekawostki napiszę, że w FF XII napotężniejszy boss to Yazmat (Yazumi Matsuno), a w dodatku w jego profilu w grze można przeczytać takie oto słowa: "Farewell to a Legend." :D

SquareEnix opuscil wraz z Nobuo Umeatsu i Hironobu Sakaguchim w 2005 roku (...)

Sakaguchi odszedł już w 2004... to po pierwsze. po drugie zaś... YAZZ nie odszedł - YAZZ został zwolniony!

[hide]grupa moogli w FF XII opisuje graczowi potwora Yazmata jako bestię, która zabiła ich mentora, z którym dokonali wielu cudownych rzeczy, co jest oczywistą aluzją do decyzji szefostwa SE, które postanowiło zwolnić YAZZA za jego nie nastawione na komerchę podejście do FF XII[/hide]
  • 0

#20 Gość__* Napisany 30 grudzień 2006 - 22:37

Gość__*
  • Goście
Siergiej za tę notę o YAZZie nie żyjesz :P

EDIT: posta pisałem nim pojawił sie post Bauda ;p

EDIT 2:

Yasumi "YAZZ" Matsuno"

człowiek legenda. Urodził się w roku 1965. Swoja karierę rozpoczął dołączając do Questa, gdzie jego talent został szybko doceniony i dano mu mozliwość realizacji włąsnego projektu. Już w roku 1993 śwaitło dzienne ujrzał Ogre Battle - gra która można najtrafniej określić szalonym połączeniem RTSa z RPGie. Choć z ręką na sercu przyznaje, że nie ma nic podobnego do niej. Kolejną grą YAZZa i niewątpliwie jego pierwszym dziełem był Tactics Ogre : Let US Cling Together wydany na SNESa w roku 1995 (reedycja na PSXa w 1997). Gra po dziś dzień praktycznie się nie zesatrzała, boli jednak to iż nie zostałą należycie doceniona. Mimo wszystko na dzien dzisijeszy zjada reszte taktycznych RPGów na śniedanie. W roku 1997 Matsuno został wynajęty przez Squaresoft do projektu o naziwe "Final Fantasy Tactcis". Gra okazała się komercyjnym i artystycznym sukcesem, a sam Matsuno pozostał u Kwadratowych. Jego kolejną grą był już legendarny Vagrant Story, jedna z najlepszych geir w historii i prawdziwy must-have dla każdego fana RPGów. Kolejne tytuły nad którymi grzebał to Final Fantasy Tactcis Advance i FFXII w czasie produkcji którego odszedł z SE. Plotki mówią, że obecnie produkuje gre na Wii. Jego dwie gry dostały maxymalną note w Famitsu, który to wyczyn udał się jedynie jemu i panu Miyamoto.
  • 0

#21 logan Napisany 30 grudzień 2006 - 22:43

logan

  • Forumowicze
  • 2150 Postów:
Fajny temat, mozna by go przykleic. Nie kazdy orientuje sie w tych wszystkich nazwiskacha, a ten temat pomoglby co niektorym (np. mnie :) )
  • 0

#22 Godot Napisany 30 grudzień 2006 - 22:53

Godot

    Everyone has a price!

  • Forumowicze
  • 23619 Postów:
dobry pomysl :) przeklejam
  • 0

#23 baudolino Napisany 30 grudzień 2006 - 22:54

baudolino

    Sephiroth

  • Forumowicze
  • 2012 Postów:
no, nareszcie, Pita - sam już chciałem zamieścić wypraną z nonsensów Sierg'a notkę o Matsuno. ;) dobrze, że podkreśliłeś, iż tylko on i Miyamoto zgarnęli w Famitsu czterdziestkę dwa razy - to powinno uświadomić nieuświadomionym, iż YAZZ to nie byle kto. :)
  • 0

#24 Kyo Napisany 30 grudzień 2006 - 23:01

Kyo

    Master Chief

  • Forumowicze
  • 2503 Postów:

no, nareszcie, Pita - sam już chciałem zamieścić wypraną z nonsensów Sierg'a notkę o Matsuno. dobrze, że podkreśliłeś, iż tylko on i Miyamoto zgarnęli w Famitsu czterdziestkę dwa razy - to powinno uświadomić nieuświadomionym, iż YAZZ to nie byle kto.


Dokładnie, YAZZ zdecydowanie zasługuje na uznanie. Szkoda, że jego gry, z wyjątkiem tych, które miały w tytule "Final Fantasy", odniosły tak wielkie, komercyjne porażki...
  • 0

#25 Gonzo Napisany 30 grudzień 2006 - 23:11

Gonzo

    N+ Crew

  • Narybek
  • 195 Postów:
Dodany obrazek

Marianne Krawczyk - postać nieznana, bo uczestniczyła przy powstawaniu jak dotąd jednego scenariusza do gry. Razem z m.in. Jaffem pisała story do God of War. Nie wierzycie? Luknijcie do credistów w grze. Mało o niej wiadomo, ale możemy czuć się dumnie, bo na pewno bliższe lub dalsze polskie korzenie to ona ma. Obecnie zaangażowana w tajemnicze projekty dla Sony i Midway.

Dodany obrazek

Ragnar Trnquist - niesamowicie zasłużony i niedoceniany scenarzysta, i wizjoner gier. Autor pecetowej przygodówki The Longest Journey z 1999 roku, genialnego Dreamfalla na Xboxa i PC z roku 2006, a także m.in. Anarchy Online - MMORPG na PC. Pracuje w norweskim Funcomie, planuje trzecią część swojej przygodówkowej sagi.

Dodany obrazek

David Cage - Francuz, kieruje studiem Quantic Dream. Zasłynął grą Omikron: The Nomad Soul wydaną w 1999 roku na PC i Dreamcasta, a rok temu Fahrenheitem aka Indigo Prophecy na PS2, Xboxa i PC. Ten człowiek - w moim przekonaniu - wyprzedza innych twórców pod wieloma względami. Omikron to po prostu kopalnia nowych pomysłów i klimat, jakiego próżno szukać w innych produkcjach. Z kolei Fahrenheit to kolejny majstersztyk, gdzie David popisał się kunsztem reżysera gry. Aktualnie dłubie przy czymś na PS3 (przynajmniej takie są wieści), zaś ostatnio pokazał coś nowego na E3. Była to animacja "Heavy Rain" dość dobitnie wskazująca kierunek n-g, w jakim chce podążać Quantic. Na Cage`a mówi się czasem "europejski Kojima", ale ja stawiam Francuza na pierwszym miejscu.
  • 0

#26 keogh Napisany 30 grudzień 2006 - 23:30

keogh

    aoa

  • Forumowicze
  • 10354 Postów:
Michael Ancel
Dodany obrazek
Dla mnie gość spełniający moje growe marzenia. Pozwala poczuć się dzieckiem będąc dorosłym, głównie za sprawą Beyond Good & Evil. Bardziej znany jako twórca Raymana. W największym skrócie jest to koleś, który projektuje światy, tworzy postacie, daje im charakter, a samej grze fabułę. Poza powyższymi grami robił jeszcze: Tonic Trouble, Kig Konga i parę innych.
  • 0

#27 xell Napisany 30 grudzień 2006 - 23:59

xell

    Shadowrunner

  • Forumowicze
  • 17036 Postów:
Skoro już przy Francuzach jesteśmy, to:

Frédérick Raynal
Dodany obrazek

Nie kojarzycie go? A powinniście, bo to sam designer Alone in the Dark 1 i Little Big Adventure. AitD przeczyniło się do powstania gatunku survival horror, ale to seria Little Big Adventure jest wg mnie jego największym dokonaniem. Myślę, że nie powinienem nikomu gry przybliżać, a jeśli miał pecha nie grać, to niech szybko nadrobi zaległości. Jedna z najbardziej cudownych gier wszechczasów. Niestety, od czasu premiery dwójki nie stworzył już niczego wielkiego (np. Toy Commander na Dreamcasta), a od jakiegoś czasu ani widu ani słychu. Od czasu do czasu wspomina jedynie, że chciałby zrobić część trzecią LBA, ale jest to trudne z przyczyn prawnych (licencja należy do innej firmy).

Nie tylko facet ma (miał) niezwykłą wyobraźnię i talent designerski, ale też niezwykły talent informatyczny - jego gry były naprawdę nowoczesne jak na swój okres, a wiele ich elementów opracowywał sam w domu.

Co ciekawe, w tym roku wraz z Michelem Ancelem i Shigeru Miyamoto dostali od rządu francuskiego prestiżowy Order Kawalerów Sztuk i Literatury. Pierwszy raz został on wręczony twórcom gier.

edit: wywiad z Raynalem po latach:
http://www.theswapme...es/raynal1.html
Interesująca lektura po tylu latach.
  • 0

#28 Gość__* Napisany 31 grudzień 2006 - 00:04

Gość__*
  • Goście
Na szybko trochę klasyków, o których jak widać młode szczeniaki nie pamiętają:
John Carmack - quake
Mark Baldwin - Empire, Perfect General
Ian Bell - Elite
David braben - też Elite i do tego Frontier
Jon van Caneghem - świat Might & Magic
Lori i Corey Cole - Quest for Glory (Hero's Quest)
Richard Garriot - Ultima
Daryl Gates - Police Quest
Gary Gygax - z innej beczki twórca AD&D
Lawrence Holland - X Wing (ten z lucasarts)
Darek Łukaszuk - pierwszy Polak na zachodzie - the incredible machine
Peter Łukaszuk - Red Baron, Aces over Europe, Hunter Hunted
Sid Meier - no comment
Frederick Raynal - Little Big Adventure (Relentless)
Chris Roberts - Wind Commander
David Taylor - Doom
Will Wright - Sim City
Roberta Williams - założycielka sierry, a co za tym idzie wydawca miliona gier - Phantasmagoria
Ed Boon i John Tobias - tu znowu bez komentarza
Rozwińcie.

kto grał w Virtua Fighter i/lub Shenmue

,
F355. Przede wszystkim.
  • 0

#29 Gość__* Napisany 31 grudzień 2006 - 12:47

Gość__*
  • Goście
Dodany obrazek
Trip Hawkins - mam problem, bo nie wiem czy facet byl game designerem, czy tylko producentem, ale i tak szacun dla niego. Zalozyl najwieksza dzis firme produkujaca/wydajaca gry - Electronic Arts, ale spedzil w niej zaledwie 9 lat. W 1991 roku zalozyl kolejne studio, ktore bez watpienia na dlugo zostanie w pamieci graczy, zwlaszcza tych PeCetowych - The 3DO Company, odpowiedzialne za serie Heroes of Might and Magic. Niestety 3DO wytrwalo na rynku tylko 12 lat i w roku 2003 oglosilo upadlosc.

Dodany obrazek
Sid Meier - kolejna z postaci, ktorych wrecz nie moze zabraknac w tym temacie. Swiat strategii ekonomicznych dzieli sie na te zrobione przez Sida i wszystkie inne ;] To on stworzyl serie Civilaztion, ktorej sprzedaz w przypadku czesci pierwszej wyniosla pona 5 milionow, co dzisiaj jest ogromnym sukcesem, a co dopiero wtedy, kiedy premiere mial pierwszy Civ. According to info od Jutrzena, najlepszymi grami, ktore wyszlo spod reki Meiera były Gettysburg i Alpha Centauri Poza tym Railroad oraz Transport Tycoon rowniez sa sprawka Sida Meiera i znalazla by sie jeszcze nie jedna gra z komercyjnym sukcesem na koncie, za ktora stal ten 50-cio letni facet :)

Dzieki za info Jutrzen :)
  • 0

#30 nicun Napisany 31 grudzień 2006 - 15:10

nicun

    Żydokomuna i przyjaciele

  • Forumowicze
  • 4222 Postów:

Dodany obrazek


Aleksiej Pażytnow (Алексей Пажитнов) - twórca chyba najpopularniejszej gry, jaka miała okazję zagościć na większości platform - Tetris (Тетрис).
  • 0