A i tak mój ulubiony game designer (oraz programista) to Pete Cooke jakoś bardziej cenię wprowadzenie w 1985 w grach
Powiem szczerze i uczciwie, że panem Cookie nie interesowałem się zbytnio (choć samo nazwisko znam). Lecz widzę, że popełniłem błąd i teraz nadrabiam braki wiedzy ;] Ciekawa postać. Dobrze, że o nim wspomniałeś Bio.
A teraz przejdźmy do konkretów:
Ken i Roberta WilliamsIch przygoda z grami rozpoczęła się od gry Adventure (tekstowa przygodówka autorstwa bodaj Willa Crowther'a). Roberta doszła do wniosku, że gracze chcieliby oglądać także grafiki poczszas sesji. I tak narodziła się ich pierwsza gra - Mystery House. Niby oparta o jakiś kryminał Agathy Christie. Gra okazała się sukcesem. Następnie Williamsowie założyli On-line systems (które póżniej zmieniło nazwę na Sierra on-line). Ich kolejna gra King's Quest ostatecznie zakończyła panowanie tekstówek. Gra miała 'aż' 16 kolorów i w kocu można było oglądnąć głównego bohatera
Firma w (chyba) 1998r. została przejęta przez Cendant.
Listy gier nawet nie będę wymieniał - jest ogromna. Zresztą chyba każdy szanujący się gracz powinien znać tytuły jakie wyszły z pod ich szyldu
Ach... dodam jeszcze, że ulubioną grą Roberty jest Phantasmagoria. Ponoć kiedyś powiedziała, że: "kobiety, po prostu kochają gry komputerowe, najchętniej wybierają te stworzone przez panie dla pań. Dlatego też coraz więcej kobiet pojawia się w zespołach programistycznych i uczestniczy w tworzeniu nowych wirtualnych światów. "
Jason RubinZałożyciel firmy Naughty Dog ( na współkę z Andy Gavinem). Gry zaczynali tworzyć w..... garażu (!). Ich pierwszą grą jest prawdopodobnie Ski Crazed. Potem poszło z górki - Keef the Thief (RPG !), Dream Zone, Rings of Power (kolejny RPG) itd.
W 1994r. Naughty Dog zaczęło prace nad Crashem Bandocootem. Gra odniosła wielki sukces co zaowocowało dwoma sequelami i wyścigami cartów CTR.
W kolejnych latach ND skupiło się na produkcji Jak and Daxter: TPL (gra ponoć powstawała prawie 3 lata). Gra doczekała się (a jakże) 2 sequeli i kart (??) racera Jak X. Rubin po skończeniu prac nad Jak 2 odszedł z ND. A potem wszyscy wiemy jak było...
David PerryTego pana ( i jego dzieła) znają chyba wszyscy. Wspomnę tylko o Earthworm Jim, MDK (jeden z moich ulubionych shooterów do którego genialny OST stworzył Tommy Tallarico), Teenage Mutant Hero Turtles , Messiah, Sacrifice, Alladin i wiele innych - polecam zapoznać się z listą gier w których tworzeniu brał udział.
Perry ponoć zaczynał od pisania książek programistycznych (czy coś...) w wieku 15 lat. Dwie wiosny póżniej wyjechał do Londynu gdzie tworzył dla takich wydawców jak Virgin czy Elite Sys.
Potem założył znane Shiny entertainment. I stworzył Jim'a który był wielkim sukcesem (zostal skonwertowany na wiele platform). W 2002r. firme przejmuje Atari. Rok 2006 Perry odchodzi z Atari i zakłada spółkę GameConsultants a przy okazji zapowiada MMORPG 2Moons.
Chris RobertsW sumie to jego osoba zaznaczyła się w branży przede wszystkim grą Wing Commander ( i krewniakiem Privateer). Kiedy przeprowadził się do stanów szybko znalazł pracę w Origin(gdzie stworzył Times of Lore i Bad Blood) które to wydało WC. Chyba nie muszę dodawac, że odniosła sukces? Chris okazał sie przy okazji pomysłowym scenarzystą i aktorem. Niestety jego kariera dobiegła końca. Roberts założył Digital Anvil (Starlancer, Freelancer) które to przejęło Microsoft.
Andy DavidsonKreator orginalnych Wormsów. Początkowo koncept zamiast robali przewidywał czołgi i żołnierzy (ponoć zainspirowała go gra Scorched Earth) a projekt nazwał Artillery. Andy zaniósł niekompletną gre na ECTS gdzie zainteresowała się nią firma Team 17 (wiecie ci od Alien Breeda, Superfroga, Body Blows i innych mało znanych gier
) i w krótce potem wydała. Andy niestety odszedł z firmy.
Słyszałem, że bardzo lubi gre Hired Guns. Podobnio tak bardzo wchłonęła ekipę Team17, że na pewien czas odłożono pracę nad grą Worms. Nie wiem czy wiecie, ale banana bombs, które pojawiają się w grze Worms są hołdem złożonym grze Hired Guns. ;]
David Crane, Alan Miller, Jim Levy, Bob Whitehead, Larry Kaplan
Założyciele Activision. Wszyscy mocno związani ze sceną Atari. Crane - gość odpowiedzialny za początki serii Pitfall, Ghostbusters'a, Outlaw i kilka innych tytułów. Założył Absolute Entertainment, oraz był jednym z założycieli Skyworks Technologies. O Kaplanie wiem niewiele - pracował dla Atari i stworzył gre Kaboom! (a 'ostatnio' Horizon X ). Miller - kiedy dołączył do Atari był jednym z czterech pierwszych designerów w firmie. Założył z pozostałymi Activision. kiedy opuścił swoją firme w wraz z Whitehead'em założył Accolade, które to póżniej zostało wykupione przez Infogrames. I tak na dobrą sprawę nie wiem co się z nim stało. Ponoć załozył jeszcze jakieś firmy, ale nie przypominam sobie dokładnie jakie.
O Levym i Whiteheadzie nie chce mi się pisać. Polecam za to zapoznać się szczególnie z tym drugim ;]
Jeffrey Tunnell W sumie to niewiele o nim wiem. Założył studio Jeff Tunnell Productions które to potem zmieniło nazwę na Dynamix. Firma została zamknięta a on sam załozył( dokładniej był współzałożycielem) GarageGames. Maczał palce w takich produkcjach jak :
- Betrayal at Krondor , Ghostbusters II , Lode Runner czy Marble Blast.
Rand & Robyn MillerZałożyciele studia Cyan i twórcy Mysta. Byli także aktorami w swoich produkcjach.
Jako ciekawostkę podam, że Shaffer powiedział niegdyś, że Myst pogrzebał przygodówki point 'n' click
Chciałem napisać jeszcze o panu Noritace Funamizu, ale z tego co wiem był designerem tylko jednej produkcji. Pracuje głównie jako producent.
Przy następnej okazji napiszę co nie co o takich osobistościach jak: Tom Hall, Hiroyuki Kobayashi, Yoshiki Okamoto (wybaczcie, ale jestem leniem i mi się nie chce
)
Tradycyjnie na koniec - sorry jeżeli gdzieś znajduje się przekłamanie. Jakby co to mówcie - poprawię
Mam nadzeje, że ktoś docenia to co robię