Wii U Pogadanki
#211 Napisany 31 maja 2011 - 12:42
#212 Napisany 31 maja 2011 - 13:04
Co ciekawe - podany procek jest tylko o połowę szybszy od CPU w 360, a GPU prawie 6 razy. Jeśli ta specyfikacja jest prawdziwa, to w sumie dość dobrze oddaje potrzeby współczesnych gier.Zaraz pewnie ktoś wejdzie i mnie tu zjedzie technicznym bełkotem, ale znajduję dość zastanawiającym, że w tej rzekomej specyfikacji konsola ma więcej pamięci graficznej niż głównej.
Za $300 to spokojnie mogliby konsolę o takich specyfikacjach wydać i zarobić, może bez dysku twardego.Chodzi mi o to, że jeżeli robią sprzęt dla graczy zrobią mocny sprzęt, ale nie na tyle, żeby sprzedawać go ze stratą w cenie do 300$. Dokładnie tak jak było z GCN.
#213 Napisany 31 maja 2011 - 14:04
Jeśli specs jest prawdziwy, to nie. Do efektywnego renderingu odroczonego w 1080p potrzeba byłoby 33MB eDRAM. ;]Bardziej niż suche cyfry, ciekawi mnie, czy w końcu uda się ustalić standard 1080p.
OLONintendo nie ma może magików od shaderów, natomiast ma magików od płynnego jak masło 60fps.
Nie-e, bo CPU i GPU to nie wszystko.Co ciekawe - podany procek jest tylko o połowę szybszy od CPU w 360, a GPU prawie 6 razy. Jeśli ta specyfikacja jest prawdziwa, to w sumie dość dobrze oddaje potrzeby współczesnych gier.
Nie-e, bo 32nm kosztują a chłodzenie podkręconego RV770 też tanie nie będzie.Za $300 to spokojnie mogliby konsolę o takich specyfikacjach wydać i zarobić, może bez dysku twardego.
#214 Napisany 31 maja 2011 - 14:42
Widzę że chcesz być bardziej noob-friendly używając technologicznego bełkotu w polskiej wersjiDo efektywnego renderingu odroczonego w 1080p potrzeba byłoby 33MB eDRAM. ;]
#215 Napisany 31 maja 2011 - 14:45
#216 Napisany 31 maja 2011 - 15:00
EDRAM nie musi służyć jako framebuffer jak w 360.Jeśli specs jest prawdziwy, to nie. Do efektywnego renderingu odroczonego w 1080p potrzeba byłoby 33MB eDRAM. ;]
Gigabajt VRAM ma sens, jeśli developerzy będą tworzyć pod rozdzielczości >720p.Nie-e, bo CPU i GPU to nie wszystko.
32nm za rok będzie standardem. Tak samo chłodzenie GPU 750MHz to żadna czarna magia nie jest, będzie potrzbny prostrzy układ chłodzenia niż w takim Radeon 5770.Nie-e, bo 32nm kosztują a chłodzenie podkręconego RV770 też tanie nie będzie.
#217 Napisany 31 maja 2011 - 15:17
A do czego niby miałby służyć szybki ram?EDRAM nie musi służyć jako framebuffer jak w 360.
To teraz wypełnij 1GB danych z BR, nawet takiego x4. przy 18MB/s i, załóżmy optymistycznie, dwukrotnej kompresji danych potrzebujesz 30 sekund na odczyt (zakładając zerowy seek). Całość do dekompresji i tak musi przejść przez CPU, więc dochodzi dodatkowy narzut. No i jeszcze zassanie dodatkowych pół GB danych do RAMu. To jest architektura z biorda: wielkie cyferki, których się nie da IMO sensownie wykorzystać. Chyba, że poza tą "specyfikacją" istnieją jeszcze jakieś sprytne przesłanki by uznać, że faktycznie da się to użyć do tworzenia gier. Póki ich nie zobaczę, nie uwierzę.Gigabajt VRAM ma sens, jeśli developerzy będą tworzyć pod rozdzielczości >720p.
I zakładasz optymistycznie, że Ninny już dzisiaj ma projekt konsoli, która standardy z "za rok" wdraża. Szczególnie optymistyczne się to wydaje biorąc pod uwagę to, że na E3 Cafe będzie grywalne.32nm za rok będzie standardem. Tak samo chłodzenie GPU 750MHz to żadna czarna magia nie jest, będzie potrzbny prostrzy układ chłodzenia niż w takim Radeon 5770.
#218 Napisany 31 maja 2011 - 16:46
Wystarczy, że moc Cafe pozwoli szarpać grafę z lepszymi teksturami (dzięki większej ilości ram) i jakimś wysokim AA w 720p i już multiplatformy będą wyglądać o wiele lepiej niż u konkurencji.
#219 Napisany 31 maja 2011 - 17:15
#220 Napisany 31 maja 2011 - 17:50
Do tego, do czego służy we wszystkich innych konsolach z EDRAM (PS2, GC, Wii itd) - do operacji wymagających dużej przepustowości (jakieś alpha blending czy coś), a sam bufor ramki mógłby być w zewnętrznej pamięci graficznej.A do czego niby miałby służyć szybki ram?
Gigabajt RAMu nie będzie wykorzystywany tylko na tekstury i modele, jest jeszcze kwestia całego potoku renderującego, generującego wielką ilość danych, zwłaszcza przy większych rozdzielczościach. Cienie w takim Ghost Recon AW1 zajmowały ponoć kilkadziesiąt megabajtów RAM (Ubi mówiło, że więcej RAM niż miało PS2), a były tam w sumie bardzo niskiej rozdzielczości - żyletowate cienie w Assassin's Creed Brotherhood PC zajmują zapewne kilka razy więcej miejsca. A to przecież nie jedyne operacje, wymagające RAM. IMO wsadzanie gigabajta VRAM to będzie w next-genach konieczność, a nie zbędny przepych.To teraz wypełnij 1GB danych z BR, nawet takiego x4. przy 18MB/s i, załóżmy optymistycznie, dwukrotnej kompresji danych potrzebujesz 30 sekund na odczyt (zakładając zerowy seek). Całość do dekompresji i tak musi przejść przez CPU, więc dochodzi dodatkowy narzut. No i jeszcze zassanie dodatkowych pół GB danych do RAMu. To jest architektura z biorda: wielkie cyferki, których się nie da IMO sensownie wykorzystać. Chyba, że poza tą "specyfikacją" istnieją jeszcze jakieś sprytne przesłanki by uznać, że faktycznie da się to użyć do tworzenia gier. Póki ich nie zobaczę, nie uwierzę.
Standardy to torował Intel z Core i7 na końcu 2009, które już było w 32nm. Myślę, że połowy 2012 produkcja wszystckich czipów graficznych będzie w 32nm (choć nie wiem dokłądnie, jakie są plany AMD i nVidii).I zakładasz optymistycznie, że Ninny już dzisiaj ma projekt konsoli, która standardy z "za rok" wdraża. Szczególnie optymistyczne się to wydaje biorąc pod uwagę to, że na E3 Cafe będzie grywalne.
#221 Napisany 31 maja 2011 - 18:26
Alfa blending wymaga dużej przepustowości czego? Dziś praktycznie nie istnieje coś takiego jak "bufor ramki", bo postprodukcja jak i sam proces renderingu w większości silników wymaga jednoczesnego dostępu do kilku RT. Szybka pamięć jest zbawieniem.Do tego, do czego służy we wszystkich innych konsolach z EDRAM (PS2, GC, Wii itd) - do operacji wymagających dużej przepustowości (jakieś alpha blending czy coś), a sam bufor ramki mógłby być w zewnętrznej pamięci graficznej.
Nikt już nie robi cieni prymitywnymi metodami, które wymagają koszmarnej ilości miejsca dla wyraźnych krawędzi. Używa się PCF z cieniami kaskadowymi i tyle. Powiedzmy 1MB na stopień kaskady przy RT 1024x1024. To nie wymaga aż tyle pamięci. Głównym problemem i tak jest konieczność ponownego przetwarzania i renderowania obiektów, a w tym rozmiar pamięci Ci nie pomoże.Gigabajt RAMu nie będzie wykorzystywany tylko na tekstury i modele, jest jeszcze kwestia całego potoku renderującego, generującego wielką ilość danych, zwłaszcza przy większych rozdzielczościach. Cienie w takim Ghost Recon AW1 zajmowały ponoć kilkadziesiąt megabajtów RAM (Ubi mówiło, że więcej RAM niż miało PS2), a były tam w sumie bardzo niskiej rozdzielczości - żyletowate cienie w Assassin's Creed Brotherhood PC zajmują zapewne kilka razy więcej miejsca. A to przecież nie jedyne operacje, wymagające RAM. IMO wsadzanie gigabajta VRAM to będzie w next-genach konieczność, a nie zbędny przepych.
AMD w tym kwartale wprowadzi CPU na 32nm, GPU zapowiedzieli na koniec roku. Także nVidia w tym roku wystartuje z 28nm (które są de facto 32nm technologią i jedynie ze względów marketingowych używa się nieco innej miary). Cafe ma być grywalne na targach, przypominam.Standardy to torował Intel z Core i7 na końcu 2009, które już było w 32nm. Myślę, że połowy 2012 produkcja wszystckich czipów graficznych będzie w 32nm (choć nie wiem dokłądnie, jakie są plany AMD i nVidii).
#222 Napisany 31 maja 2011 - 18:36
#223 Napisany 31 maja 2011 - 19:03
#224 Napisany 31 maja 2011 - 19:06
#225 Napisany 31 maja 2011 - 19:15
#226 Napisany 31 maja 2011 - 19:23
Pokażą gry odpalone na obecnych devkitach i powiedzą, że ostateczna konsola będzie wyglądać inaczej. Dramy żadnej nie ma. A jeśli ktoś będzie narzekać na grafę, to powiedzą, że nie "zadrapali powierzchni" możliwości Cafe blablabla. Mimo wszystko stawiam, że będzie sprzęt co najmniej 5 razy mocniejszy od 360 w kwestii GPU.Nie sądzę, żeby Nintendo pokazało jakieś placeholdery. Nawet 3DS był pokazany w docelowych obudowach. A nie upchasz archaicznych bebechów w konsolę, bo Ci się zagotuje albo nie odda docelowej mocy.
Nintendo nie podaje parametrów, więc będzie trzeba jak zwykle polegać na IGN, co uda im się wyciągnąć od developerów.
Co do RAMu, 3DS faktycznie miał podbitą ilość, IGN mówił o 64MB, ostatecznie było 128MB - sądzę, że N zwiększyło tę ilość głównie ze względu na aplikacje poza growe i na zasadzie "dlaczego nie", bo nawet Kindle ma 256MB.
#227 Napisany 31 maja 2011 - 19:34
Co do RAMu, 3DS faktycznie miał podbitą ilość, IGN mówił o 64MB, ostatecznie było 128MB - sądzę, że N zwiększyło tę ilość głównie ze względu na aplikacje poza growe i na zasadzie "dlaczego nie", bo nawet Kindle ma 256MB.
jeżeli wydadzą sprzęt z 512mb ram, to znowu skazują się na wegetację na marginesie po tym, jak za rok, dwa reszta pokaże 2 czy 4gb.
w przeciwnym marzy mi się scenariusz, w którym nawet silniejszy sprzęt konkurencji jest softwareowo równany w dół, do Cafe i mamy multiplatformy na TRZY, a nie dwie platformy.
taki scenariusz w którym na Cafe, jak na Wii, są exclusives i jakieś nic nie warte odrzuty, może drugi raz nie przejść.
#228 Napisany 31 maja 2011 - 19:52
#229 Napisany 31 maja 2011 - 20:03
#230 Napisany 31 maja 2011 - 20:04
Uważam i jednocześnie mam nadzieję, że taką taktykę przyjmuje N. Możliwy jest też jednak scenariusz ze szykują się wydac kolejnego next next gena w 2017, 2 lata po PS4 i X3, znow troche mocniejszego, i się tak gonić w nieskonczoność. Ale ta perspektywa mniej mi sie podoba.
#231 Napisany 31 maja 2011 - 20:07
#232 Napisany 31 maja 2011 - 20:08
Może nie zapowiadany kontroler (choć wciąż uważam, że to może być to), ale COŚ.
jeżeli po raz kolejny uda im się pokazać COŚ, na co błękitny ocean po raz kolejny powie "wow" i da się pochłonąć, to ja się zacznę N bać, jako grupy ludzi nie z tego świata.
Uważam i jednocześnie mam nadzieję, że taką taktykę przyjmuje N.
dokładnie o tym samym myślę.
#233 Napisany 31 maja 2011 - 20:08
#234 Napisany 31 maja 2011 - 20:15
Nigdy nie mówiłem ze Cafe będzie super mocne. Ale może nie być super słabe. Czyli coś w stylu 3DS - nie jest to NGP, ale słabo też nie powinno być.
Poza tym, jeśli X3 i PS4 maja wystartowac najpozniej w 2014, to inwestycja w te technologie juz powinna miec miejsce.
Anyway, zapominamy o 2 waznych kwestiach. Po 1 byc moze MS wypusci X3 niedlugo po Cafe (= skok nie bedzie az tak duzy technologicznie jak teraz zakładamy) i wtedy juz nie byloby powodu by multiplatformy opuszczaly ktoras z tych konsol. Po 2, zakladamy w ciemno ze MS i S wypusci mega kombajny, jak w tej generacji. Ale tak byc nie musi, moga troche spuscic z tonu, bo to taktyka N przyniosla kase, a ich tak średnio. Moga wiec dokonac pewnych korekcji swojej polityki.
#235 Napisany 31 maja 2011 - 20:21
Jeśli Nintendo wpakuje cos kilka razy mocniejszego od PS360, to nie ma szans, żeby wydawcy olali tę platformę w następnej generacji. Po prostu będzie to podstawa gier multiplat., a PS4/X3 będą zgarniać wersje w wyższej rozdziałce, tak jak teraz PC.
#236 Napisany 31 maja 2011 - 20:21
#237 Napisany 31 maja 2011 - 20:25
Dlaczego Apple wydał iPad 2, skoro pierwszy się dobrze sprzedawał? Trochę inny model, ale idea pozostaje - lider, jeśli chce pozostać liderem, musi być zawsze o krok przed konkurencją. Sony przestało być i PS3 wtopiło, Nintendo przestało być i Wii dramatycznie zwolniło, a start 3DS to śmiech na sali.@Kaxi: Tu nie chodzi o skok jakościowy, bo w ten nie wierzę. Chodzi o zmianę kierunku technologii, która utrudni budowanie gier równolegle na Cafe i PS4/X720. Dlatego to się nazywa disruptive technology. Takie zmiany mają jeszcze jedną cechę: są stosunkowo nagłe i nie da się ich przewidzieć. Dlaczego MS miałby startować z konsolą teraz, kiedy sprzedaje się najlepiej ze wszystkich konsol, kiedy pcha udane (i zarabiające krocie) peryferium?
#238 Napisany 31 maja 2011 - 20:26
#239 Napisany 31 maja 2011 - 20:35
Zupełnie inny model biznesowy. Większość konsol do tej pory szło modelem Gillette (tania maszynka, drogie wkłady). Apple z iPadem i iPhone'em podobnie do Amazon z Kindle zarabia na starcie, oferują dobro postrzegane jako luksusowe (i nie, nie w znaczeniu Rollsa a w znaczeniu "wysokiej jakości, oferujące więcej niż konkurencja"). Kluczowe są zwiększające atrakcyjność urządzenia usługi (iTunes, Amazon Book Store). Inny model, inny sposób zarabiania, nie można tego porównywać. Idąc Twoim tokiem rozumowania, zresztą, Nintendo musiałoby powtórzyć motyw z Wii, czyli sprzedawać z zyskiem jakiś nowy gadżet. Jeśli zaś pytanie odnosiło się do MS - MS nie miał wyboru, musiał startować z nową konsolą, bo Intel przestał produkować procki a nie zgodził się na licencjonowanie know-how. To nie był manewr wyprzedzający z wyboru. Poza tym zarówno 360 jak i PS3 poszły drogą maszynek do golenia.Dlaczego Apple wydał iPad 2, skoro pierwszy się dobrze sprzedawał? Trochę inny model, ale idea pozostaje - lider, jeśli chce pozostać liderem, musi być zawsze o krok przed konkurencją.
#240 Napisany 31 maja 2011 - 20:49
Cała trójka producentów odejdzie od tego modelu, po sukcesie Wii czy Kinecta ciężko wytłumaczyć inwestorom dopłacanie do sprzętu, skoro można wystartować z nowym produktem od razu zarabiającym na siebie. Kwestia jest bardziej, żeby zaprojektować sprzęt, jakieś nowe gimmicki i usługi w taki sposób, żeby konsument był przekonany, że to co dostaje jest warte jego kasy - koszty produkcji Kinecta to niewielki ułamek jego ceny, ale ludzie są gotowi ją zapłacić, podobnie (może nie do tego stopnia) koszty produkcji 3DSa są znacznie poniżej jego ceny, ale ludzie tego nie chcą kupować, bo Nintendo spartoliło w zasadzie wszystkie aspekty (za drogie gry w stosunku do tych na telefonach, brak sensownych usług sieciowych, wreszcie mało dobrych gier) i teraz mają spory problem przed sobą.Zupełnie inny model biznesowy. Większość konsol do tej pory szło modelem Gillette (tania maszynka, drogie wkłady). Apple z iPadem i iPhone'em podobnie do Amazon z Kindle zarabia na starcie, oferują dobro postrzegane jako luksusowe (i nie, nie w znaczeniu Rollsa a w znaczeniu "wysokiej jakości, oferujące więcej niż konkurencja"). Kluczowe są zwiększające atrakcyjność urządzenia usługi (iTunes, Amazon Book Store). Inny model, inny sposób zarabiania, nie można tego porównywać. Idąc Twoim tokiem rozumowania, zresztą, Nintendo musiałoby powtórzyć motyw z Wii, czyli sprzedawać z zyskiem jakiś nowy gadżet. Jeśli zaś pytanie odnosiło się do MS - MS nie miał wyboru, musiał startować z nową konsolą, bo Intel przestał produkować procki a nie zgodził się na licencjonowanie know-how. To nie był manewr wyprzedzający z wyboru. Poza tym zarówno 360 jak i PS3 poszły drogą maszynek do golenia.
Więc tak, następne konsole będą pozycjonowane w sposób podobny do iPada niż do PS3.